Siguranța rutieră și motociclismul: Adevărul despre tobele zgomotoase
Data publicării:
Un studiu încearcă să demonstreze eficiența tobelor zgomotoase ale unor motociclete în siguranța rutieră. 


Un studiu inițiat de Asociația motoADN – Asociația Pentru Dezvoltarea Națională a Motociclismului membră a FEMA - Federația Europeană a Asociațiilor de Motocicliști și realizat împreună cu Catedra de Autovehicule Rutiere a Facultății de Transporturi din cadrul Universității Politehnice din București, arată care este efectul tobelor zgomotoase pentru siguranța rutieră. 

 

Studiul motoADN a arătat că:

La o motocicletă, sunetul transmis în față este mai mic cu până la 7dB(A) față de sunetul transmis în spate;

Motocicletă nu este auzită de șoferul unei mașini (aflată în mers) dacă este la o distanță mai mare de 15m;

La distanțe de 10m față de mașină, o motocicletă (cu nivel de zgomot produs peste limitele legale) poate fi auzită, dar sunetul este într-o zonă de frecvențe joase, în care sursa sunetului este greu de poziționat în spațiu de către urechea umană;

Când motocicleta este lângă mașină sau în fața mașinii, zgomotele produse vor fi auzite în mașină la un nivel care să atragă atenția șoferului, chiar și atunci când muzica este la un nivel mediu. La această distanță însă nu poate fi prevenită nicio manevră a conducătorului auto care ar pune în pericol motociclistul.
Pentru a fi auzită într-o mașină aflată la 15-20 m distanță, o motocicletă ar trebui să producă un nivel al sunetului la țeava de eșapament de peste 135dB(A), condiție imposibil de îndeplinit în realitate.

 

Rezultatele acestui studiu au fost publicate și la nivel european 

 

De multe ori, siguranța rutieră este pusă în pericol nu numai de încălcarea legislației, ci și de practici greșit înțelese ale participanților la trafic. De aceea, motoADN, împreună cu partenerii săi, demarează o serie de proiecte reunite sub același obiectiv: creșterea gradului de siguranță rutieră, accentul fiind pus pe aportul motocicliștilor pentru realizarea acestui lucru.

”Pe lângă campaniile derulate deja de comunitatea moto, care promovează ideea că șoferii ar trebui să fie atenți la motocicliști în trafic, considerăm că a venit momentul să punem accent pe comportamentul și conduita noastră în trafic, al motocicliștilor. Dacă acceptăm ideea că suntem greu vizibili în trafic, vom face mai mult pentru siguranța noastră și, implicit, pentru siguranța rutieră. Acest lucru înseamnă, în primul rând, să fim sinceri și să recunoaștem că unele practici sunt greșite și că este cazul ca unii motocicliști să își schimbe comportamentul pentru binele lor în trafic și, în final, spre binele tuturor”, declară Răzvan PAVEL, Președinte motoADN.

Una din ideile preconcepute ale motocicliștilor este că „loud pipes save lives” (tobele zgomotoase salvează vieți). Drept urmare, aleg să facă zgomot, în speranța că asta face deplasarea pe două roți mai sigură.

Este oare adevărat? Asociația motoADN a făcut test pentru a scoate la lumină partea științifică a acestui motoMIT.
 

 
 
Obiectivul testului

 

„Am urmărit să verificăm dacă sunetul produs de motocicletă este relevant pentru siguranța rutieră. Pentru a ”salva vieți”, sunetul tobelor trebuie să poată fi auzit de șoferul aflat în mașină. 

Astfel, sunetul motocicletei trebuie să fie peste nivelul sunetului de fond din mașină, sunet generat de motor, muzică, discuții și curent de aer atunci când mașina are peste 60km/h.
 
Pentru a avea efect, sunetul motocicletei trebuie să atragă atenția, adică să fie suficient de puternic pentru a fi auzit când motocicleta este suficient de departe încât șoferul mașinii să poată reacționa.


 
Nu suntem obișnuiți să evaluăm nivelul unui sunet în funcție de numărul dedecibeli. Așadar, este important să avem câteva elemente de referință. Astfel, zgomotele normale de care suntem înconjurați în fiecare zi sunt în intervalul de volum 10-60dB(A). Suntem expuși însă destul de des la sunete de până la 90dB(A). Expunerea prelungită la peste 90dB(A) este considerată a fi un element periculos pentru urechea umană și poate fi un subiect de protecție a muncii.

Mergând mai departe cu exemple, la un concert rock, volumul este de 120dB(A). Expunerea la sunete de peste 130dB(A), chiar și pentru perioade scurte, de câteva minute, este considerată a fi un element periculos, ce poate afecta sistemul auditiv”, au explicat autorii studiului. 

Cum a fost realizat testul

Testul a constat în compararea a două seturi de date. Unul este sunetul măsurat în interiorul mașinii, generat de funcționarea unei motociclete la un regim de turație ridicat, iar un al doilea este sunetul de fond din mașină, când muzica este oprită sau când este la un volum mediu – volum ce permite discuții cu pasagerii fără probleme.

„Pentru a simula situații reale, am măsurat sunetul în mașină atunci când motocicleta se află la 15m și la 10m în spatele mașinii, dar și când este în unghiul mort al șoferului sau când motocicleta este în fața mașinii.

De asemenea, am analizat distribuția sunetului emis de motocicletă în față și în spate la diverse turații pentru a măsura influența turației asupra zgomotului și asupra modului în care acesta se distribuie în fața și în spatele motocicletei”, au arătat reprezentanții MotoADN. 

 

Rezultate

 

„Sunetul motocicletei măsurat în fața acesteia este cu 5dB(A) mai mic față de sunetul măsurat în spatele său. În cazul motocicletelor cu tobă foarte silențioasă, motorul se aude mai mult decât toba, astfel că sunetul măsurat în față este mai mare decât cel măsurat în spate.


La mai mult de 10m distanță între motocicletă și mașină, este posibil ca unele motociclete să fie auzite. Sunetul este însă slab perceptibil, având o diferență mică de volum față de sunetul de fond din mașină. De asemenea, sunetul se aude într-o zonă de frecvență joasă – 200-400Hz, zonă în care urechea umană localizează cu greu sursa sunetului

La mai mult de 15m distanță, niciuna dintre motocicletele din test nu este auzită în mașină – chiar dacă cea mai zgomotoasă produce peste 110dB(A).

Pentru a fi auzită într-o mașină aflată la 15m în față, o motocicletă ar trebui să producă un nivel al sunetului la țeava de eșapament de peste 135dB(A), condiție imposibil de îndeplinit în realitate”, au explicat aceștia. 


 
Concluzie

„Așadar, „Sunetul salvează viața” / „Loud pipes save lives” … este o afirmație falsă! Sunetul produs de o motocicletă nu este auzit de șoferii mașinilor din față sau este auzit prea târziu pentru a putea influența decizia șoferului.

Ce ne rămâne? Să ne facem văzuți, nu auziți, iar acest lucru se poate realiza respectând toate regulile impuse de un condus preventiv. Bonus, vom avea mult mai puține dureri de cap și nici nu vom mai deranja ceilalți participanți la trafic…inutil, după cum demonstrează măsurătorile”, au concluzionat autorii studiului. 
 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Spectacola și pe Google News


Autorul articolului: Veronica Mavrodin
Categorie: Social
Tagurile articolului: motoadn  motocicleta  rutier  siguranta  toba 


DC Media Group Audience

Jador/ captură video Youtube, Spectacola

Cine va cânta la nunta lui Jador: „Datorită lui sunt astăzi în muzică”. Care este tradiția la care artistul vrea să renunțe / video

Alina Bădic - horoscop aprilie 2024

Alina Bădic a venit cu horoscopul 21– 27 aprilie 2024. Zodia care va lua o decizie bună care uimește pe toată lumea

Victoria Ghiță. Captură video: YouTube/Românii au talent

„Ai mari șanse să câștigi Românii au Talent”. Cei patru jurați au fost impresionați de stilul de dans al Victoriei

Sursa foto: Vali Vijelie, Facebook

Nouă despărțire șoc în lumea mondenă! Vali Vijelie, părăsit de soție: „Nu mai vreau să am de-a face cu el”

 Astrologul Remus Ionescu. Captură video: YouTube/Playtech Stiri

Cele mai favorizate zodii în luna mai 2024. Astrologul Remus Ionescu: „Ei au noroc din senin”

Gemenele Oana și Adina Timofte. Captură video: România TV

Horoscopul banilor pentru luna mai 2024, cu gemenele Adina și Oana Timofte. Zodiile care vor avea câștiguri financiare uriașe

Anca Dimancea, captură video Youtube, Lumea Nevăzută

Anca Dimancea, previziuni pentru perioada următoare. Cu ce provocări vine vara: „De luna asta mă tem mai mult”

Clanul, sursa foto Instagram, Cătălina Grama

Serialul „Clanul” de pe Pro TV a ajuns la final! S-au încheiat filmările pentru ultimul sezon: „Suntem toți foarte emoționați și încă nu ne dăm seama”

Chef Ștefan Popescu, Instagram/ pexels.com

Câte minute se fierb, de fapt, ouăle de Paște și ce trebuie să faci ca să nu se crape coaja. Secretele lui chef Ștefan Popescu de la Chefi la Cuțite

FOTO FACEBOOK Chuando Tan

Secretul bărbatului care are 60 de ani, dar arată de 20! Ce mănâncă omul care nu suportă procedurile cu botox

prof. dr. Irinel Popescu

Prof. Dr. Irinel Popescu, avertisment privind un medicament extrem de popular printre români: Dă o boală gravă

Doctorul Cezar, captură video Youtube, Sinteza Zilei cu Mihai Gadea

Topul alimentelor care ne otrăvesc organismul și trebuie evitate. Dr. Cezar: „Cauzează inflamație și deteriorează anumite structuri”


Cele mai PERICULOASE alimente care cresc riscul de SUFOCARE

Sufocarea la bebeluși și copii este foarte periculoasă....



Ce a mâncat Dr. Cezar ieri

Dr. Cezar, medic cardiolog, personalitate TV și influencer în domeniul...

pixel